Ostatni etap wdrożenia PPK
1. PPK
– czyli Pracownicze Plany Kapitałowe
to jeden z pomysłów rządu dzięki któremu
docelowo ma zostać zabezpieczona przyszła emerytura pracowników. Jak wiadomo, w
Polsce występuje problem z demografią i wypłatą emerytur stąd powstał pomysł na
"dodatkową emeryturę", która teoretycznie ma nas w przyszłości.
Wpłaty do PPK będą głównie finansowane przez
pracodawcę oraz pracownika. Niewielką kwotę dokłada również
skarb Państwa.
Pracownik uczestniczący w PPK będzie
miał potrącane ze swojej pensji brutto 2% wynagrodzenia obowiązkowo z
możliwością rozszerzenia o kolejne 2%. (2800 zł brutto *2% = 56 zł – wpłata
podstawowa)
Pracodawca dokłada obowiązkowe 1,5%
wynagrodzenia z możliwością dopłaty 2,5%. (2800 zł brutto *1,5% = 42 zł
wpłata podstawowa)
Dopłata pracodawcy staje się przychodem
dla pracownika – zatem pracownikowi będzie również potrącany podatek dochodowy
w wysokości około 7 zł. Czyli łącznie wynagrodzenie netto pracownika zmniejszy
się o około 63 zł miesięcznie.
Skarb Państwa oferuje 250 zł dopłaty powitalnej oraz
co rok 240zł.
2. Kto
musi rozważyć wdrożenie PPK?
Wdrożenie PPK jest obowiązkowe dla
obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców zatrudniających pracowników na
podstawie umów o pracę, lub zleceniobiorców podlegających pod ubezpieczenia
społeczne.
Przy czym:
1) w
przypadku MIKROPRZEDSIĘBIORCÓW– tj. podmiotów, które zatrudniają do
9 osób, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą deklarację rezygnacji
z dokonywania wpłat do PPK, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o PPK
przepisów tej ustawy do takich podmiotów nie stosuje się. Tzn. oprócz zebrania
deklaracji o rezygnacji z oszczędzania w PPK – nic więcej nie trzeba robić.
2) POZOSTAŁE
PODMIOTY – zatrudniające 10 i więcej osób – mają obowiązek zawarcia
umowy o zarządzanie PPK. Obowiązek ten występuje równie wtedy, gdy wszystkie
osoby zatrudnione złożyły przed upływem ostatecznego terminu na zawarcie umowy
o prowadzenie PPK rezygnację z dokonywania wpłat do PPK.
Czyli decyzje osób zatrudnionych w
zakresie dokonywania wpłat do PPK nie mają znaczenia dla obowiązku zawarcia
umowy o zarządzanie PPK. To oznacza, że zasadniczo, nawet jeśli zatrudnieni nie
są zainteresowani oszczędzaniem w PPK, podmiot zatrudniający powinien zawrzeć
umowę o zarządzanie PPK. Zawarcie tej umowy nie jest związane z żadnymi
kosztami, a pozwala na rozpoczęcie w każdej chwili oszczędzania w programie
pracownikom, którzy zmienią zdanie, czy nowozatrudnionym.
3. Terminy
na wdrożenie PPK – ostatni etap
Od 1 stycznia 2021 r. rozpoczął się IV i
ostatni etap wdrożenia PPK. Z tym dniem reżimem ustawy z 4 października 2018 r.
o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342) (dalej: ustawa
o PPK) zostały objęte podmioty zatrudniające, które nie utworzyły PPK we
wcześniejszych etapach wdrażania programu (przedsiębiorcy, którzy na 31 grudnia
2019 r. zatrudniali mniej niż 20 osób albo rozpoczęli działalność po tej
dacie).
Teraz podmioty te zobowiązane są do
utworzenia PPK i umożliwienia zatrudnionym oszczędzania w tym programie.
Terminy w związku z PPK dla
przedsiębiorstw zatrudniających poniżej 20 pracowników:
·
od 1 stycznia 2021 r. objęcie ustawą o
PPK,
·
do 23 kwietnia 2021 r. podpisanie umowy
o zarządzanie PPK z instytucjami finansowymi,
·
do 10 maja 2021 r. – podpisanie umów o
prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową - w imieniu przystępujących do
PPK pracowników,
·
do 15. dnia miesiąca – przekazywanie
wpłat do Instytucji Finansowych, tj. do 15 dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym wpłaty te zostały obliczone i pobrane.